Perandoria Bizantine ose Perandoria Romake Lindore, ishte një nga tre qendrat e pushtetit gjatë gjithë Mesjetës. Ajo lindi pas ndarjes së Perandorisë Romake, në vitin 395. Pjesa perëndimore mbeti, shumë e, me kryeqytet në Romë. Ai lindor, themeloi kryeqytetin e tij në Bizant, i quajtur sot Stamboll, dhe i njohur gjithashtu si Kostandinopoja.
Ishte Theodosius ai që vendosi të kryejë ndarjen. Gjatë mbretërimit të tij, ishte e pamundur për të që të mbante kufijtë e perandorisë të sigurt, dhe për më tepër, ruajtja e territorit të gjerë ishte ekonomikisht e paqëndrueshme.
Më në fund, ai mori vendimin për të ndarë fushat e tij në dy. Perandoria Lindore e sapokrijuar kaloi në duart e djalit të tij, Akkadius, duke jetuar përfundimisht me homologun e saj perëndimor. Ky i fundit u zhduk në vitin 476, pa mundur të mbrohej nga sulmi i gjermanëve.
Nga ana e saj, Perandoria Bizantine arriti të kapërcejë ato sulme. Ai kaloi nëpër periudha të një lulëzimi të madh, duke qenë një nga qendrat më prestigjioze politike dhe kulturore në Evropë. Ishin Turqit ata që, në 1453, i dhanë fund Perandorisë, kur pushtuan kryeqytetin. Kjo datë konsiderohet si fundi i Mesjetës.
Një nga karakteristikat e tij kryesore është se, me kalimin e viteve, ajo përfundoi duke u bërë një pikë takimi midis Perëndimit dhe Lindjes, midis Evropës dhe Azisë. Në fakt, gjatë kryqëzatave, frankët akuzuan bizantinët se kishin shumë zakone lindore.
Origjina – Sfondi
Pararendësit gjeografikë, politikë dhe kulturorë të Perandorisë Bizantine datojnë që nga pushtimet e bëra nga Aleksandri i Madh. Një pjesë e territorit të pushtuar nga maqedonasi mbeti e bashkuar për shekuj, megjithëse me përplasje të shpeshta midis Anadollit dhe Greqisë.
Në fund, sundimtarët e të dy tokave panë se si Roma përfundoi duke marrë pushtetin dhe u bënë provinca të Perandorisë. Përkundër kësaj, ata arritën të ruajnë tiparet e tyre kulturore, një përzierje e trashëgimisë helenistike me ndikime orientale.
Ndarja e parë administrative në Perandorinë Romake u krijua nga Diokleciani në fund të shekullit të 3-të. Kjo e ndau Perandorinë në dy pjesë, me një perandor të ndryshëm në secilën zonë. Sidoqoftë, kur humbi pushtetin, ai u kthye në sistemin tradicional me një qendër të vetme të pushtetit, Romën.
Ishte Konstandini ai që arriti të qetësonte territorin pas viteve të luftës që kishin ndjekur vendimin për të eleminuar ndarjen e lartpërmendur. Në 330, ai urdhëroi rindërtimin e Bizantit, të cilin ai e quajti Roma e Re. Si një haraç për perandorin, qyteti ishte i njohur edhe si Kostandinopoja.
Krijimi i Perandorisë
Në vitin 395, Roma po kalonte kohë të vështira. Kufijtë e saj u rrethuan dhe u sulmuan nga gjermanët dhe fiset e tjera barbare. Ekonomia ishte shumë e pasigurt dhe nuk ishte në gjendje të përballonte shpenzimet që i duheshin mbrojtjes së një territori kaq të madh.
Këto rrethana, ndër disa të tjera, ishin ato që çuan Perandorin Theodosius për të ndarë përfundimisht Perandorinë. Dy djemtë e tij u caktuan të pushtonin fronet përkatëse: Flavio Honorio, në Perëndim; dhe Acadio, në Lindje.
Kryeqyteti i kësaj oborri të dytë u krijua në Kostandinopojë, në atë kohë historianët shënojnë lindjen e Perandorisë Bizantine. Megjithëse Roma do të binte disa dekada më vonë, Bizanti do të qëndronte për gati një mijëvjeçar.
Konsolidimi
Ndërsa ajo që kishte mbetur nga Perandoria Romake Perëndimore ishte në rënie, në Lindje po ndodhte e kundërta. Përkundër asaj që i ndodhi Romës, ata ishin në gjendje t’i rezistonin pushtimeve barbare, duke u forcuar në këtë proces.
Konstandinopoja po rritej dhe po fitonte ndikim, megjithë valët e vazhdueshme që Visigothët, Hunët dhe Ostrogothët nisën kundër tij.
Kur përfundoi rreziku i përpjekjeve për pushtim, Perandoria Perëndimore ishte zhdukur. Nga ana tjetër, ai nga Lindja ishte në prag të jetimit të momentit të tij më të shkëlqyeshëm.
Kjo arriti nën mandatin e Justinianit, i cili supozoi shtrirjen e kufijve të saj derisa të arrinte pothuajse të njëjtën zgjatje që kishte pasur Perandoria Romake.
Karakteristikat kryesore
Zhvillimi i krishterimit ortodoks
Në çështjet fetare, Perandoria Bizantine karakterizohej nga të qenit një shtet i krishterë. Në fakt, fuqia e tij politike u themelua mbi autoritetin e kishës.
Perandori ishte i dyti në hierarkinë kishtare, sepse gjithmonë, mbi të ishte Papa në Romë.
Brenda Perandorisë Bizantine lindi Kisha Ortodokse e Krishterë. Kjo prirje fetare kishte një rëndësi të madhe në territoret e Bullgarisë, Rusisë dhe Serbisë dhe aktualisht është një nga kishat më të mëdha në botë.
Zhvillim i biznesit
Falë vendndodhjes së saj strategjike midis Evropës, Azisë dhe Afrikës, Perandoria Bizantine ishte një nga terminalet kryesore të Rrugës së Mëndafshit dhe qendra më e rëndësishme tregtare gjatë Mesjetës.
Për shkak të kësaj, pushtimi osman shkaktoi një ndërprerje në Rrugën e Mëndafshit, e cila detyroi fuqitë evropiane të kërkonin rrugë të tjera tregtare. Kërkim që përfundoi në Zbulimin e Amerikës.
Zhvillimi kulturor
Perandoria Bizantine kishte një zhvillim të gjerë kulturor dhe një pjesëmarrje themelore në ruajtjen dhe transmetimin e mendimit klasik. Tradita e saj historiografike e mbajti gjallë traditën artistike, arkitektonike dhe filozofike.
Për këtë arsye, konsiderohet se zhvillimi kulturor i kësaj perandorie ishte i rëndësishëm për zhvillimin kulturor të të gjithë njerëzimit.
Trashëgimia artistike
Një nga kontributet kryesore kulturore të Perandorisë Bizantine ishte trashëgimia e saj artistike. Që nga fillimi i dekadencës së saj, artistët e perandorisë kërkuan strehë në vendet e afërta, ku sollën punën e tyre dhe ndikimin e tyre që më vonë do të ushqenin artin e Rilindjes.
Arti bizantin ishte shumë i vlerësuar në kohën e tij, prandaj artistët perëndimorë ishin të hapur ndaj ndikimeve të tij. Një shembull i kësaj është piktori italian Giotto, një nga eksponentët kryesorë të pikturës së hershme të Rilindjes.
Trashëgimia arkitektonike
Stili arkitektonik bizantin karakterizohet nga një stil natyralist dhe nga përdorimi i teknikave të perandorive Greke dhe Romake, të përziera me temat e Krishterimit.
Ndikimi i arkitekturës bizantine mund të gjendet në vende të ndryshme nga Egjipti në Rusi. Këto prirje janë veçanërisht të dukshme në ndërtesat fetare të tilla si Katedralja Westminster, tipike e arkitekturës neo-Bizantine.
Diskutime bizantine
Një nga praktikat kryesore kulturore që karakterizoi Perandorinë Bizantine ishin debatet dhe ligjërimet filozofike dhe teologjike. Falë këtyre, trashëgimia shkencore dhe filozofike e mendimtarëve antikë grekë u mbajt gjallë.
Në fakt, koncepti “diskutime bizantine”, përdorimi i të cilit mbetet në fuqi edhe sot e kësaj dite, vjen nga kjo kulturë e debatit.
Veçanërisht i referohet diskutimeve që u bënë në këshillat e Kishës Ortodokse të hershme, ku çështjet diskutoheshin pa ndonjë rëndësi të motivuar nga një interes i madh për vetë faktin e debatit.
Roli i grave
Shoqëria në Perandorinë Bizantine ishte tepër fetare dhe e orientuar drejt familjes. Gratë kishin një status shpirtëror të barabartë me atë të burrave dhe gjithashtu zinin një vend të rëndësishëm brenda konstituimit të bërthamave familjare.
Megjithëse u kërkuan qëndrime të nënshtruara, disa prej tyre morën pjesë në politikë dhe tregti. Ata gjithashtu kishin të drejtë të trashëgonin dhe madje në disa raste posedonin pasuri të pavarur nga ajo e burrave të tyre.
Eunukët
Eunukët, burra që kishin pësuar tredhje, ishin një tjetër karakteristikë e Perandorisë Bizantine. Ekzistonte një zakon i praktikimit të kastrimit si një dënim për krime të caktuara, por ai gjithashtu zbatohej për fëmijët e vegjël.
Në rastin e fundit, eunukët u ngritën në poste të larta në gjykatë sepse konsideroheshin të besueshëm. Kjo për shkak të pamundësisë së tyre për të kërkuar fronin dhe për të pasur pasardhës.
Diplomacia
Një nga karakteristikat më të rëndësishme të Perandorisë Bizantine ishte aftësia për të qëndruar gjallë për më shumë se 1000 vjet.
Kjo arritje nuk ishte për shkak të mbrojtjes së armatosur të territorit, por për shkak të kapaciteteve administrative që përfshinin një trajtim të suksesshëm të diplomacisë.
Perandorët bizantinë ishin të prirur të shmangnin luftërat sa më shumë që të ishte e mundur. Ky qëndrim ishte mbrojtja më e mirë, duke marrë parasysh që, për shkak të vendndodhjes së tij strategjike, ata mund të sulmoheshin nga ndonjë prej kufijve të tij.
Falë qëndrimit të saj diplomatik, Perandoria Bizantine u bë gjithashtu një urë kulturore që lejoi bashkëveprimin e kulturave të ndryshme. Një karakteristikë që ishte vendimtare në zhvillimin e artit dhe kulturës në Evropë dhe në të gjithë botën perëndimore.
Vizioni greko-romak për veten e tyre
Një nga karakteristikat më të rëndësishme të Perandorisë Bizantine ishte vizioni që ata kishin për veten e tyre. Ky ishte një përzierje midis vlerësimit të tyre për të qenë romakët autentikë pas shkatërrimit të perandorisë dhe trashëgimisë së tyre kulturore greke.
Në rastin e parë, erdhi një kohë kur ata ndien se ishin trashëgimtarët e vetëm të traditës romake, duke ardhur për të përbuzur pjesën tjetër të evropianëve që ishin pushtuar nga barbarët.
Shkrimet e Ana Comneno, vajza e Perandorit Alexios I, pasqyrojnë qartë mendimin e Bizantit për mënyrën e të qenit, barbare për ta, të kalorësve të Kryqtarëve që kaluan nëpër Kostandinopojë.
Nga ana tjetër, kultura greke lindore ishte e dukshme në zakonet bizantine. Prandaj lindi koncepti i “diskutimeve bizantine”, të cilin kryqtarët e përqeshën si të butë, intelektual dhe shumë të ngjashëm me orientalin.
Në një aspekt praktik, ndikimi grek u pasqyrua në emrin e monarkut të saj. Në shekullin e 7-të ata ndryshuan titullin e vjetër romak nga “augusto” në grek “basileus”. Në mënyrë të ngjashme, gjuha zyrtare u bë Greqisht.
Bumi i Justinianit
Ishte gjatë mbretërimit të Justinianit kur Perandoria Bizantine arriti shkëlqimin e saj maksimal dhe, për këtë arsye, kur ato pasqyronin më së miri karakteristikat e saj.
Mbretërimi ndodhi në shekullin e 6-të dhe, gjatë tij, pati një shtrirje të madhe territoriale. Përveç kësaj, Kostandinopoja ishte qendra botërore për sa i përket kulturës.
U ndërtuan ndërtesa të mëdha, të tilla si Bazilika e Shën Sofisë dhe pallati perandorak. Kjo furnizohej me ujë nga një ujësjellës në periferi dhe cisterna të shumta nëntokësore që kalonin nëpër qytet.
Sidoqoftë, shpenzimet e bëra nga perandori përfunduan duke dëmtuar arkat publike. Kjo u bashkua me një epidemi të madhe të murtajës, e cila vrau gati një të katërtën e popullsisë.
Shoqëria dhe politika
Ushtria ishte një nga çelësat në shoqërinë bizantine. Ai ruajti taktikat që e kishin çuar Romën të pushtonte të gjithë Evropën dhe i bashkoi me disa nga ato të zhvilluara nga ushtritë e Lindjes së Mesme.
Kjo i dha forcën për t’i rezistuar sulmit të barbarëve dhe, më vonë, për t’u zgjeruar në një territor të gjerë.
Nga ana tjetër, situata gjeografike e Bizantit, në mes të rrugës midis Perëndimit dhe Lindjes, e bëri kontrollin detar thelbësor për Perandorinë. Flota e tij kontrollonte rrugët kryesore tregtare, si dhe parandalonte që kryeqyteti të ishte i rrethuar ndonjëherë dhe i paaftë për të furnizuar me furnizime.
Sa i përket strukturës shoqërore, ajo ishte fort hierarkike. Në krye ishte perandori, i quajtur “basileus”. Fuqia e tij erdhi drejtpërdrejt nga Zoti, kështu që ai u legjitimua para nënshtetasve të tij.
Për këtë ai kishte bashkëpunimin e Kishës. Bizanti kishte krishterimin si fenë e tij zyrtare dhe, megjithëse kishte disa herezi që arritën një farë force, në fund një pikëpamje shumë ortodokse e shkrimeve të shenjta u vendos në mënyrë të vendosur.
Kultura
Një nga gjërat që befasoi kryqtarët e parë që mbërritën në Bizant ishte shija e luksit që treguan banorët e tij. Klasat më të preferuara kishin një shije, sipas disa historianëve evropianë të kohës, më afër lindjes sesa perëndimit.
Karakteristika kryesore, megjithatë, ishte larmia kulturore. Përzierja e Greqisë, Romës, Lindjes dhe Krishterimit rezultoi në një mënyrë unike të jetës, e cila u pasqyrua në artin e tij. Nga një pikë e caktuar, latinishtja u zëvendësua nga greqishtja.
Në aspektin arsimor, ndikimi i kishës ishte shumë i dukshëm. Pjesë e detyrës së tij kryesore ishte të luftonte kundër Islamit dhe, për këtë, ai trajnoi elitat bizantine.
Arti
Banorët e Perandorisë Bizantine i dhanë shumë rëndësi zhvillimit të artit. Nga shekulli i katërt dhe me epiqendrën e tij në Kostandinopojë, ndodhi një shpërthim i madh artistik.
Shumica e artit që u bë kishte rrënjë fetare. Në fakt, tema kryesore ishte imazhi i Krishtit, shumë i përfaqësuar në Pantokrator.
Bie në sy prodhimi i ikonave dhe mozaikëve, si dhe veprat mbresëlënëse arkitektonike që shënuan të gjithë territorin. Midis tyre ishin Santa Sofia, Santa Irene ose Kisha e San Sergio y Baco, e cila njihet edhe sot me pseudonimin e Santa Sofisë së vogël.
Ekonomia
Ekonomia e Perandorisë Bizantine mbeti nën kontrollin e shtetit për pothuajse tërë ekzistencën e saj. Gjykata jetoi në një luks të madh dhe një pjesë e parave të mbledhura nga taksat u shpenzuan për ruajtjen e një standardi jetese.
Ushtrisë i duhej gjithashtu një buxhet shumë i madh, ashtu si edhe aparati administrativ.
Bujqësia
Një nga karakteristikat e ekonomisë gjatë Mesjetës ishte përparësia e bujqësisë. Bizanti nuk ishte përjashtim, megjithëse përfitoi edhe nga faktorë të tjerë.
Shumica e tokave të prodhimit në Perandori ishin në duart e fisnikërisë dhe klerit. Ndonjëherë, kur tokat vinin nga pushtimet ushtarake, ishin shefat e ushtrisë ata që merrnin pronën e tyre si pagesë.
Ato ishin prona të mëdha, të punuara nga bujkrobër. Vetëm pronarë të vegjël fshatarë dhe fshatarë, që u përkisnin shtresave të varfra të shoqërisë, ishin jashtë normës.
Taksat, të cilave u nënshtroheshin, bënin që të korrat ishin vetëm për mbijetesë dhe, shumë herë, atyre u duhej t’u paguanin shuma të mëdha zotërve për t’i mbrojtur ato.
Industria
Në Bizant ekzistonte një industri e bazuar në fabrika që, në disa sektorë, zinte shumë qytetarë. Ky ishte një ndryshim i madh me pjesën tjetër të Evropës, në të cilën mbizotëruan punëtori të vogla sindikale.
Megjithëse këto lloj punëtorish ishin gjithashtu të shpeshta në Bizant, sektori i tekstilit kishte një strukturë industriale më të zhvilluar. Materiali kryesor me të cilin ata punuan ishte mëndafshi, i sjellë fillimisht nga Lindja.
Në shekullin e 6-të, murgjit zbuluan se si të prodhonin mëndafsh vetë dhe Perandoria shfrytëzoi rastin për të krijuar qendra prodhimi me shumë punonjës. Tregtia e produkteve të bëra nga ky material ishte një burim i rëndësishëm i të ardhurave për shtetin.
Tregtia
Pavarësisht nga rëndësia e bujqësisë, në Bizant kishte një aktivitet tjetër ekonomik që gjeneronte shumë më shumë pasuri. Tregtia përfitoi nga pozicioni i privilegjuar gjeografik i kryeqytetit dhe Anadollit, mu në boshtin midis Evropës dhe Azisë. Ngushtica e Bosforit, midis Mesdheut dhe Detit të Zi, lejonte hyrjen në lindje dhe gjithashtu në Rusi.
Në këtë mënyrë, ajo u bë qendra e tre rrugëve kryesore që u larguan nga Mesdheu. E para, Rruga e Mëndafshit, e cila arriti në Kinë përmes Persisë, Samarkand dhe Bukhara.
E dyta po shkonte drejt Detit të Zi, duke arritur në Krime dhe duke vazhduar drejt Azisë Qendrore. E fundit, nga ana e saj, shkoi nga Aleksandria (Egjipt) në Oqeanin Indian, duke kaluar përmes Detit të Kuq dhe Indisë.
Ata normalisht tregtonin në objekte të konsideruara luks, si dhe lëndë të parë. Midis të parëve, shquhej fildishi, mëndafshi kinez, temjani, havjari dhe qelibari, dhe ndër të dytët, gruri nga Egjipti dhe Siria.
Feja
Feja kishte një rëndësi të madhe në Perandorinë Bizantine, si si një legjitimues i pushtetit të monarkut, ashtu edhe si një element bashkues i territorit. Kjo rëndësi u reflektua në fuqinë e ushtruar nga hierarkia kishtare.
Që nga fillimi, krishterimi u implantua në zonë me një forcë të madhe. Aq më tepër, saqë tashmë në vitin 451, në Këshillin e Kalcedonit, katër nga pesë patriarkat e krijuara ishin në Lindje. Vetëm Roma mori një seli jashtë këtij rajoni.
Me kalimin e kohës, luftëra të ndryshme politike dhe doktrinare po distanconin rrymat e ndryshme të krishtera.Konstandinopoja gjithmonë pretendonte të ishte në ortodoksinë fetare dhe kishte disa përplasje me Romën.
Lëvizja ikonoklaste
Një nga krizat më të mëdha që përjetoi Kisha Ortodokse ndodhi midis viteve 730 dhe 797 dhe, më vonë, në gjysmën e parë të shekullit të 9-të. Dy rryma fetare patën një konfrontim të madh për një çështje doktrinore: ndalimin që bën Bibla për të adhuruar idhujt.
Ikonoklastët bënë një interpretim të drejtpërdrejtë të mandatit dhe pohuan që krijimi i ikonave të ishte i ndaluar. Sot, ju mund të shihni në zonat e Perandorisë së vjetër, piktura dhe mozaikë në të cilët shenjtorët kanë fytyrat e tyre të fshira nga veprimi i mbështetësve të asaj rryme.
Nga ana e tyre, ikonodulet mbanin mendim të kundërt. Vetëm në Këshillin e Niceas, në 787, kur Kisha vendosi në favor të ekzistencës së ikonave.
Skizma lindore
Nëse e para ishte një çështje e brendshme në Perandori, Skizmi Lindor do të thoshte ndarja përfundimtare midis Kishave Lindore dhe Perëndimore.
Disa mosmarrëveshje politike dhe interpretimi i shkrimeve të shenjta, së bashku me figura të diskutueshme si ajo e Patriarkut Photius, çuan në faktin se, në vitin 1054, Roma dhe Kostandinopoja filluan të ecnin të ndara.
Në Perandori kjo përfundoi duke supozuar krijimin e një Kishe autentike kombëtare. Patriarku e rriti fuqinë e tij, duke e sjellë atë pothuajse në nivelin e Perandorit.
Arkitekturë
Në parim, arkitektura e zhvilluar në Perandorinë Bizantine filloi me ndikime të qarta nga Romakja. Një pikë e diferencimit ishte shfaqja e disa elementeve nga krishterimi i hershëm.
Ishte, në shumicën e rasteve, një arkitekturë fetare, e cila reflektohet në bazilikat mbresëlënëse të ndërtuara.
Karakteristikat
Materiali kryesor i përdorur në konstruksione ishte tulla. Për të maskuar përulësinë e këtij përbërësi, pjesa e jashtme zakonisht ishte e mbuluar me pllaka guri, ndërsa pjesa e brendshme ishte e mbushur me mozaikë.
Ndër risitë më të rëndësishme është përdorimi i qemerit, posaçërisht qemerit të tytës. Dhe, sigurisht, shquhet kupola, e cila u dha mbylljeve fetare një ndjenjë të madhe hapësire dhe lartësie.
Bima më e zakonshme ishte ajo e një kryqi grek, me kupolën e lartpërmendur në qendër. As nuk duhet të harrojmë praninë e ikonostasave, ku ishin vendosur ikonat karakteristike të pikturuara.
Fazat
Historianët e ndajnë historinë e arkitekturës bizantine në tre faza të ndryshme. E para gjatë periudhës së Perandorit Justinian. Whenshtë kur ngrihen disa nga ndërtesat më përfaqësuese, të tilla si Kisha e Shenjtëve Sergio dhe Bacchus, ajo e Santa Irene dhe, mbi të gjitha, ajo e Santa Sofisë, të gjitha në Kostandinopojë.
Faza tjetër, ose Epoka e Artë, siç quhen ata, ndodhet në të ashtuquajturën Rilindje Maqedonase. Kjo ndodhi gjatë shekujve 11, 10 dhe 11. Bazilika e San Marco në Venecia është një nga shembujt më të njohur të kësaj periudhe.
Epoka e fundit e Artë filloi në 1261. Ajo shquhet për zgjerimin e arkitekturës Bizantine në veri dhe perëndim.
Rënia
Rënia e Perandorisë Bizantine filloi me mbretërimin e Perandorëve Palaiologos, duke filluar me Michael VIII në 1261.
Pushtimi i qytetit gjysmë shekulli më herët nga kryqtarët, teoricienë aleatë, kishte shënuar një pikë kthese pas së cilës ai nuk do të rimëkëmbet. Kur ata arritën të rimerrnin Kostandinopojën, ekonomia ishte përkeqësuar shumë.
Nga lindja, Perandoria u sulmua nga Osmanët, të cilët pushtuan pjesën më të madhe të territorit të saj. Në perëndim, ajo humbi zonën e Ballkanit dhe Mesdheu shpëtoi për shkak të fuqisë së Venecias.
Kërkesat për ndihmë nga vendet perëndimore për t’i rezistuar përparimeve turke nuk gjetën një përgjigje pozitive. Kushti që ata vunë ishte të ribashkonin Kishën, por Ortodoksët nuk e pranuan.
Rreth vitit 1400, Perandoria Bizantine vështirë se përbëhej nga dy territore të vogla të ndara nga njëra-tjetra dhe nga kryeqyteti Kostandinopojë.
Marrja e Kostandinopojës
Presioni nga Osmanët arriti një ethe kur Mehmed II rrethoi Kostandinopojën. Rrethimi zgjati dy muaj, por muret e qytetit nuk ishin më pengesa e pakapërcyeshme që kishin qenë për gati 1000 vjet.
Më 29 maj 1453, Konstandinopoja ra në duart e sulmuesve. Perandori i fundit, Konstandini XI, vdiq po atë ditë në betejë.
Perandoria Bizantine i dha vendin lindjes së Otomanëve dhe, për historianët, në atë kohë Epoka Moderne filloi të linte pas Mesjetën.
_____________________
Referencat:
Histori universale. Perandoria Romake Lindore: Perandoria Bizantine. Marrë nga mihistoriauniversal.com
EcuRed. Perandoria Bizantine. Marrë nga ecured.cu
Briceño, Gabriela. Perandoria Bizantine. Marrë nga euston96.com
John L. Teall Donald MacGillivray Nicol. Perandoria Bizantine. Marrë nga britannica.com
Akademia Khan. Kultura dhe shoqëria bizantine. Marrë nga khanacademy.org
Jarus, Owen. Historia e Perandorisë Bizantine (Bizant). Marrë nga livescience.com
Enciklopedia e Ukrainës. Perandoria Bizantine. Marrë nga enciklopediaofukraine.com
Qerrexhiu, Mark. Tregtia në Perandorinë Bizantine (Marrë nga Pashtriku).